9
آذر

نقد و بررسی وبلاگ "اندکی صبر..فرج نزدیک است"

 

نقاط قوت:
- عمر وبلاگ: از خرداد سال 90 تاکنون که بعنوان یکی از وبلاگ های قدیمی سامانه می باشد.
- توجه به موضوعات خبری مدرسه و مرکز بمنظور اطلاع رسانی دقیق
- درج لیستی از آخرین مطالب وبلاگ در نوار کناری با عنوان “لینکدونی”
- درج لیستی از سایت ها و وبلاگ های مفید در نوار کناری با عنوان “پیوندها”
- پرداختن به موضوعات و مناسبت های روز در قالب پست های متنی و تصویری
- ارسال پست های تصویری جذاب: پست هایی که شامل تصاویر مفهومی می باشد که در این وبلاگ بسیاری از پست ها این وبلاگ به همین سبک کار شده اند. مخاطبان در فضای مجازی علاقه مندند موضوعات مورد نظر را در مدت زمان کوتاه و با جذابی بصری لازم، مشاهده و مطالعه کنند. ویژگی پست های تصویری نیز دقیقا همین است. ضمن آنکه اثرگذاری و ماندگاری بیشتری در ذهن مخاطب خواهد داشت.

>


- بکارگیری تصاویر مناسب: استفاده از تصاویر مرتبط برای پست های خبری و محتوایی. از نظر شیوه اجرا، هم می توانید تصویر را از سایت ها و موتورهای جستجو استخراج کرده و با از لینک آن برای نمایش در وبلاگ خود استفاده کنید که این کار علیرغم این که ساده و سریع انجام می شود اما ضریب اطمینان پایینی از نظر ماندگاری دائم دارد. چون با حذف تصویر از آن سایت، در وبلاگ شما نیز نمایش داده نخواهد شد و باعث بهم ریختگی و حتی از بین رفتن مفهوم مطلب شما داشته باشد. بعنوان مثال در مطلب “هفته تکریم مساجد”همین اتفاق افتاده است و متأسفانه عکس های مطلب قابل مشاهده نیستند. لذا پیشنهاد می شود تصاویر مهم حتماً در خود سرور وبلاگ بارگذاری شوند. همانطور که مدیر محترم این وبلاگ در سایر پست ها مخصوصاً پست هایی که فقط تصویری هستند، این نکته را رعایت کرده اند. درغیر این صورت با حذف تصویر، عملاً پست های وبلاگ هیچ مفهومی نخواهد داشت.
- درج جداول مرتبط: استفاده از جداول و نمودارهای مرتبط در مطالب، به تفهیم و انتقال سریعتر و آسانتر موضوع و نهایتاً خوانایی پست کمک زیادی می کند. به طور مثال در مطلب “جشنواره سراسري قرآن كريم حوزه های علمیه خواهران”، اطلاعات مربوطه و دستورالعمل ها در قالب جدول نیز ارائه شده است.
- استفاده از ابزارها و امکانات جانبی: آمارهای بازدید وبلاگ، پخش صوت هنگام باز شدن وبلاگ (صرفاً از نظر تنوع و بکارگیری ابزارهای جانبی در وبلاگ جزو نقاط قوت محسوب شده است)
- استفاده از حالت “ادامه مطلب": برای پست هایی که متن طولانی دارند، دکمه “ادامه مطلب” استفاده شده تا به غیر از چند سطر آن، مابقی در قسمت ادامه مطلب قرار گیرد. مدیر وبلاگ در تمامی پست ها به این مسئله توجه داشته و در مواقع لازم به درستی از این ابزار استفاده کرده اند.

آمارهای وبلاگ طی 3 ماهه گذشته:
- تعداد مطالب: 65
- تعداد نظرات ارسالی: 7
- تعداد نظرات دریافتی: 18
- میزان کل بازدید: 1908

نمودار میزان بازدید وبلاگ “اندکی صبر…فرج نزدیک است”
طی 6 ماهه اول سال 1394


نقاط ضعف:
- فواصل بروزرسانی و مراجعه به وبلاگ: فواصل درج پست جدید در این وبلاگ بیش از چند روز است حتی در برخی مواقع بیش از 1 ماه نیز وبلاگ بروزرسانی نشده است. یکی از عوامل مهم در وبلاگ نویسی، به روز بودن وبلاگ است. اما منظور ما داشتن حداقل یک مطلب در هر روز نیست. بلکه هدف این است که حداقل مناسبت ها و موضوعات روز را از دست ندهیم و یا مطالب را در زمان خودش کار کنیم. بعنوان مثال: کارگاه روش مقاله نویسی مدرسه علمیه الزهرا علیها السلام مبارکه که در تاریخ 29 شهریورماه در آن مدرسه برگزار گردیده، در تاریخ 10 آبان ماه، یعنی با 40 روز تأخیر گزارش آن اطلاع رسانی شده است. در حالیکه در حالت ایده آل باید همان روز یا در اولین فرصت، نسبت به درج خبر، گزارش متنی و تصویری آن اقدام شود.
از طرف دیگر، این تأخیر در مراجعه به وبلاگ باعث بررسی و منشتر نشدن نظرات ارسالی کاربران نیز می شود.
البته علت آن ممکن است مسئولیت ایشان در مدرسه علمیه فاطمه الزهرا مبارکه باشد و مشغله های کاری که درگیر آن هستند فرصت رسیدگی بیشتر به وبلاگ برایشان فراهم نشده است.
- پست های تألیفی و تولیدی: در بررسی بعمل آمده بجز اخبار مدرسه، پست هایی که تألیفی و به قلم نویسنده باشد، مشاهده نشد. لازم است مدیر محترم وبلاگ در کنار سایر پست ها، مطالب تولیدی و دست نوشته خود که از اهمیت و ارزش بیشتری برخوردار است را نیز در وبلاگ منتشر نمایند.
- عدم ذکر منبع: ذکر منبع بعنوان یک ارزش و رعایت حقوق نویسنده لازم است در وبلاگ نویسی نیز رعایت شود.
- نوار کناری وبلاگ: علیرغم موضوع بندی مطالب، اما کادر موضوعات از اشیاء نوار کناری وبلاگ حذف شده است. برای افزودن مجدد این بخش، به قسمت اجزای وبلاگ مراجعه کنید. همچنین در حال حاضر دو کادر برای نمایش آمار بازدید وبلاگ وجود دارد. که اولین باکس مربوط به سیستم آمارگیر خود کوثر بلاگ است و باکس بعدی مربوط به ابزارهای جانبی آمارگیری وبلاگ است که بهتر است از یکی از این دو ابزار استفاده شود تا باعث سردرگمی و دوگانگی نیز نشود. از طرف دیگر، چون ابزارهای جانبی خصوصاً آمارگیرهایی که از سایر سایت ها هستند، باعث افت سرعت بارگذاری وبلاگ می شوند و در وبلاگ “اندکی صبر… فرج نزدیک است"، یک فایل صوتی در زمان باز شدن وبلاگ پخش می شود، این دو ابزار (آمارگیر و پخش فایل صوتی) به شدت می توانند باعث کند شدن صفحه در بارگذاری اولیه شوند. لذا پیشنهاد می شود در این زمینه نیز بررسی لازم انجام شود و با مراجعه به قسمت اجزای وبلاگ، هرگونه ابزار جانبی بلا استفاده و غیرضروری حذف شود.
- علت پایین بودن آمار بازدید وبلاگ: با محاسبه آمار بازدید وبلاگ طی 3 ماهه گذشته (بیش از 1900 بازدید) و بررسی شاخص های دیگر، علل کاهش بازدید از این وبلاگ را می توان در موارد ذیل دانست:
الف) درج اغلب پست ها به صورت صرفاً تصویری –پست هایی که فقط شامل تصویر هستند و محتوایی به صورت متن درون پست نوشته نشده (هرچند داخل تصویر شامل متن باشد)، این پست ها در نتایج موتورهای جستجو شانس کمتری برای ظاهر شدن دارند. چون متن مشخصی که بیانگر محتویات پست باشد و از این طریق موتورهای جستجو به مطلب شما دسترسی پیدا کنند، وجود ندارد.
ب) یکی از روش های ارتقاء بازدید وبلاگ، تعامل با وبلاگ نویسان دیگر، نه فقط از طریق تبادل لینک، بلکه ارتباط مستمر و مستقیم با آن ها است و بهترین راهکار، مطالعه مطالب وبلاگ های دیگر و ارسال نظرات سازنده است. آمار نظرات ارسالی نویسنده و دریافتی وبلاگ، نشان می دهد تعامل زیادی با وبلاگ نویسان دیگر صورت نگرفته که در صورت انجام این کار، قطعاً شاهد افزایش میزان بازدیدکنندگان از وبلاگتان خواهید بود.
ج) باتوجه به اینکه این وبلاگ، متعلق به یک مدرسه علمیه می باشد، ظرفیت های بسیاری برای ارائه مطالب و رجوع طلاب برای استفاده از آن دارد. در جلسات آنلاین در خصوص “نحوه مدیریت وبلاگ مدارس"، آموزش هایی داده شد تا مدیران وبلاگ مدارس بتوانند علاوه بر رعایت نکات لازم برای مدیریت وبلاگ مدرسه، با انواع محتواهای قابل ارائه در وبلاگ نیز آشنا شوند. پیشنهاد می شود وبلاگ مدرسه بگونه ای مناسب به طلاب معرفی شود و از طرف دیگر نیازها و محتوایی که امکان ارائه و استفاده آن برای طلاب وجود دارد، از این طریق در اختیار آنان قرار گیرد.


free b2evolution skin
نظر از: مدرسه امام جعفر صادق (ع) شاهرود [عضو] 

سلام به همه دوستان ، فعالان کوثر بلاگ
با آرزوی موفقیت روز افزون برای همه شما علی الخصوص دوست عزیزمان : اندکی صبر … فرج نزدیک است .
برای تعجیل در امر ظهور :
اللهم صل علی محمد و آل محمد و عجل فرجهم

1394/10/22 @ 09:52
نظر از: رضوی [عضو] 
رضوی

با سلام
منم تمایل دارم وبلاگم نقد بشه
چه باید کرد؟

1394/10/15 @ 22:57
نظر از: مرکز تخصصی تفسیر شاهین شهر [عضو] 

با سلام
من تمایل دارم وبلاگم نقد بشه، آیا در جای خاصی باید درخواستم رو ثبت کنم؟

1394/10/06 @ 13:18
نظر از: alzahra-mo [عضو] 

با سلام وعرض خداقوت از نظرات ارزنده شما سپاسگذاریم و ان شاءالله در اسرع وقت رفع نواقص گردد.

1394/09/23 @ 11:37


فرم در حال بارگذاری ...