5
اسفند

فراخوان به مناسبت ایام شهادت حضرت فاطمه سلام الله علیها

 

حضرت مهدی عج الله تعالی فرجه الشریف

في إبنَةِ رسُولِ اللهِ (صلی الله علیه و آله) لِي أسوَهٌ حَسَنَهٌ

دختر رسول خدا صلی الله علیه و آله  برای من الگوی نیکویی است.

مشاهده شده در کتاب کلمات قصار امام زمان عجل الله تعالی فرجه الشریف، محمد تقی اکبر نژاد، ص21

فراخوان «لبیک یا فاطمه الزهرا سلام الله علیها»
ویژه وبلاگ نویسان سامانه کوثر بلاگ. بمناسبت ایام شهادت حضرت زهرا سلام الله علیه

نحوه مشارکت

جهت مشارکت در این طرح کاربران می بایست در قسمت نظرات همین فراخوان، نظراتی طبق محورها و قوانین فراخوان ارسال نمایند.


محورهای فراخوان

محور اول: نکات تفسیری از سوره انسان (مرحله دوم پیام های قرآنی)

محور دوم: حدیث : 1) از ائمه اطهار علیهم السلام در شان و منزلت حضرت زهرا علیها سلام

                                  2) احادیث حضرت زهرا علیها سلام

محور سوم: خطبه فدکیه: ترجمه فراز و جملات، شرح، واژه شناسی و …

محور چهارم: ویژگی های رفتاری و زندگینامه حضرت زهرا علیها سلام

محور پنجم: شعر در منقبت و فضایل حضرت زهرا علیها سلام


قوانین و نکات

+شرکت در تمامی محورها برای هر وبلا گ نویس سامانه آزاد و محدودیتی ندارد.

+یک وبلاگ نویس نمی تواند دو نظر متوالی ارسال نماید حتی اگر محور متفاوت باشد.

+اشعار باید یک بیت (و حداکثر دو بیت موقوف المعانی)و با حرف اخر بیت قبل درج شود

+شرح، نکات تفسیری، ویژگی های رفتاری از یک تا حداکثر سه جمله کوتاه باشد.

+ذکر شاعر در ابیات و درج منبع موثق در تمامی محورها ضروری است.

+ در ارسال نظر ابتدا محور ذکر سپس یک سطر خالی، سطر بعد محتوا و در سطر بعد منبع ذکر شود

محور پنجم:


یوسف اگر برای پدر درد آفرید
زهرا (س) شكست و درد پدر را به جان خرید

شاعر: علیرضا قزوه

+ نظراتی که  تکراری و یا منطبق برقوانین ذکر شده نباشد بدون تذکر حذف می شود.

 

امتیازات:

+ حضرت امام محمّد باقر عليه السلام فرمود:

رَحِمَ اللّهُ عبداً اجْتَمَعَ مَعَ آخَرٍ فَتَذاكَرَ أمْرَنَا، فَإنَّ ثَالِثَهُمَا مَلَكٌ يَسْتَغْفِرُ لَهُمَا، وَ مَا اجْتَمَعَ اثنَانِ عَلَى ذِكْرِنَا إلَّابَاهَى اللّهُ بِهِمَا المَلَائِكَةَ، فَإذَا اجْتَمَعْتُم فَاشْتَغِلُوا بِالذِّكْرِ؛ فَإنَّ فِى اجتِمَاعِكُم وَمُذَاكِرَتِكُم إحيَاءَنا ( الأمالى، طوسى: 224، المجلس الثامن، حديث 390)

  خدا رحمت كند بنده‏ اى كه با ديگرى بنشيند و درباره امر و مرام و فرهنگ ما گفت و گو كند، هنگامى كه دو نفر در امر ما با هم سخن مى ‏گويند سومى آنان فرشته‏ اى است كه براى آنان استغفار مى‏ كند، دو نفر به ياد ما جمع نمى ‏شوند مگر اينكه خدا به خاطر آن دو به فرشتگان مباهات مى ‏كند، هرگاه جمع شديد مشغول ذكر و ياد ما شويد كه گفتگو و گرد هم آمدنتان زنده كردن ماست!!

+ امتیاز ویژه ای برای وبلاگ های فعال منظور خواهد شد.


فرصت مشارکت

سوم  الی بیست و سوم اسفند ماه 1394


مجموعه ای از منابع الکترونیکی
دانلود کتاب شرح خطبه فدکیه از آیت الله مصباح ج1
دانلود کتاب شرح خطبه فدکیه از آیت الله مصباح ج2
دانلود کتاب فرهنگ سخنان حضرت فاطمه علیها سلام(محمد دشتی)


free b2evolution skin
آراي كاربران براي اين مطلب
5 ستاره:
 
(28)
4 ستاره:
 
(0)
3 ستاره:
 
(0)
2 ستاره:
 
(0)
1 ستاره:
 
(0)
28 رأی
ميانگين آراي اين مطلب:
5.0 stars
(5.0)
نظر از: مرکز تخصصی تفسیر شاهین شهر [عضو] 

محور اول

(آيه 29)- (ان هذه تذكرة فمن شاء اتخذ الى ربه سبيلا).
وظيفه ما نشان دادن راه است، نه اجبار بر انتخاب، اين شما هستيد كه بايد با عقل و درك خود، حق را از باطل تشخيص دهيد، و با اراده و اختيار خود تصميم بگيريد.

برگزيده تفسير نمونه، ج‏5، ص: 364

1394/12/25 @ 09:50
نظر از: شهدای حرم [عضو] 

محور دوم بند 2

قالَتْ علیها السلام : مَنْ اصْعَدَ إ لىَ اللّهِ خالِصَ عِبادَتِهِ، اهْبَطَ اللّهُ عَزَّوَجَلَّ لَهُ افْضَلَ مَصْلَحَتِهِ.

هر كس عبادات و كارهاى خود را خالصانه براى خدا انجام دهد، خداوند بهترین مصلحت ها و بركات خود را براى او تقدیر مى نماید

(بحار: ج 67، ص 249، ح 25)

1394/12/25 @ 08:37
نظر از: متین [عضو] 

محور پنجم

بعد از اين مسجد برو ، راحت برو راحت بيا
يك سر ِ مويي اگر كم شد ز مويت پايِ من
من خودم فكري به حالِ دردهايم ميكنم
جانِ زهرا اينقَدَر گريه نكن آقايِ من
هرچه كردم سينه ام نگذاشت… پس تا خانه اي…
…چندبار اين بچه هايم را بغل كن جايِ من

(علي اكبر لطيفيان)

1394/12/23 @ 21:29
نظر از: قيدارپور [عضو] 

محور دوم بند2

قالَت فاطِمَةُ عليها السلام:اَلْبِشْرُ فى وَجْهِ الْمُؤْمِنِ يُوجِبُ لِصاحِبِهِ الْجَنَّةَ وَالْبِشْرُ فى وَجْهِ الْمُعانِدِ الْمُعادى يَقى صاحِبَهُ عَذابَ النّارِ.
خوشرويى با مؤمن، موجب دستيابى به بهشت مى شود و خوشرويى نسبت به غير مؤمن انسان را از عذاب آتش حفظ مى كند.
منبع: فاطمه الزهرا بهجة قلب المصطفى، ج۱، ص۳۰۰

1394/12/23 @ 19:37
نظر از: بارانی ها [عضو] 

محور پنجم

فاطمه زیبا ترین واژه هاست،

فاطمه ناموس شاه لافتی است،

فاطمه بودن تشیع بودن است،

فاطمه راه علی پیمودن است،

فاطمه آلاله آلاله هاست،

فاطمه سوز و گداز ناله هاست،

فاطمه گنجینه ای از خاتم است،

فاطمه چشم و چراغ عالم است،

فاطمه روح علی جان علیست،

فاطمه هم عهد و پیمان علیست،

فاطمه تفسیر یاسین است و بس،

باغ هستی را گل آذین است و بس،

فاطمه سبزینه سبزینه هاست،

فاطمه آوای وای سینه هاست،

نی توان گفتن زنی مانند اوست،

قلب احمد از ازل پیوند اوست،

فاطمه از هر پلیدی عاری است،

فاطمه فرهنگی از بیداری است،

فاطمه یعنی زمین یعنی زمان،

فاطمه یعنی حدیث قدسیان،

فاطمه یعنی ثریا تا سمک،

فاطمه یعنی مدینه تا فدک،

فاطمه دریای عصمت را در است،

فاطمه جامی است کز کوثر پر است،

فاطمه راز هزاران راز هاست،

فاطمه خود برترین اعجاز هاست،

کعبه را آیینه روی فاطمه است،

پنج تن را آبروی فاطمه است،

فاطمه یک یاد بود ماندنی است،

فاطمه تنها سرود خواندنی است،

فاطمه علامه ساز مکتب است،

فاطمه آموزگار زینب است،

فاطمه رمز تماس با خداست،

فاطمه تاج عروسان سماست،

آسمان هم خاکسار فاطمه است،

یا علی مولا شعار فاطمه است.

1394/12/23 @ 16:54
نظر از: بهار [عضو] 

محور دوم :
امام باقر (ع) مي فرمايند :به خدا سوگند! خداوند تبارك وتعالي فاطمه (س) را به سبب علم ودانش وي ، از ديگران جدا ساخته است.
علامه محقق اربلي ، كشف الغمه ، ج 1، ص 463.
امام صادق (ع) مي فرمايند :بدين سب فاطمه را به اين نام خواندند كه آفريدگان از درك مقام او ناتوانند.
محمدباقر مجلسي، بحارالانوار، ج 43، ص19.
محور پنجم :
ـا عـلــی ماهَـش بـه ســوی قبـــر بُرد
مـاه، رخ از شــرم، پـشـت ابـــــر بُرد

آرزوهــا را عـلــی در خــــاک کـــرد
خـاک هــم گـویی گــریبـان چاک کرد
شاعر : علي انساني

1394/12/23 @ 14:59
نظر از: پشتیبانی کوثر بلاگ [عضو] 

محور پنجم

هرکه کینه از علی پرورده ،هان که منتقم
آید و بر کینه بازان سخت خسران میدهد

پهلویی خون شد میان درب و دیوار جفا
شیعه مدتهاست بر این درد تاوان میدهد

شاعر: نرگس غریبی

1394/12/23 @ 12:08
نظر از: عمادی [عضو] 

محور اول
نكات مهم در ذيل آيات سوره‌ هل اتي:
1 . مائده آسماني براي اهل بيت ( عليه السلام ) و خاصيت آن
در روايت حضرت باقر ( عليه السلام ) آمده است:
چون پيامبر( صلي الله عليه و آله ) آنان را گرسنه ديد، جبرئيل با سيني بزرگي از طلا كه اطراف آن با دُر و ياقوت مرصع شده بود، فرود آمد و آن ظرف پر از آبگوشت و گوشت بود. و بوي مشك و كافور از آن برمي‌خواست سپس نشستند و خوردند تا سير شدند و حتي يك لقمه از آن كم نشد. امام حسين ( عليه السلام ) در حالي كه قطعه‌اي از آن گوشت در دستش بود از خانه بيرون آمد. زن يهودي با صداي بلند گفت: اي اهل بيت! گرسنه‌ام از كجا اين را آورده‌ايد؟ به من هم بده. حسين ( عليه السلام ) دستش را دراز كرد تا به او بدهد، جبرئيل آمد و از دستش گرفت و سیني به آسمان بازگشت. پيامبر ( صلي الله عليه و آله ) فرمود: اگر حسين نمي‌خواست به آن زن از آن غذاي سيني اطعام كند آن سيني در اهل بيتم تا روز قيامت باقي مي‌ماند و يك لقمه از آن كم نمي‌شد و نازل شد: يوفُون بالنذر. ( مجلسي ، 1403 ،ج35،ص241 ).
2 . زمان نزول سوره
از امام باقر ( عليه السلام ) روايت شده است كه فرمود: صدقه‌ي آنان در شب 25 ذي‌الحجه بود و هل اتي در روز 25 ذي‌الحجه نازل شد. (همان، ص 242 ).
3 . سؤال كنندگان چه كساني بودند؟
گنجي شافعي از ابن صلاح نقل مي‌كند كه گفت:
آنان كه به صورت مسكين و يتيم و اسير سؤال كردند ملائكه از طرف رب العالمين بودند و آن امتحاني از خداي عزوجل براي اهل بيت رسول خدا ( صلي الله عليه و آله ) بود.
و شنيدم در مكه از شيخ حرم بشير تبريزي در درس تفسير كه گفت: سائل اول جبرئيل بود و سائل دوم ميكائيل و سائل سوم اسرافيل ( عليه السلام) بود. ( اميني ، 1386،ج3،ص157 ).
4. احترام حضرت فاطمه( سلام الله علیها ) در این سوره
علامه طباطبایی ( رحمه الله) می گوید¬:
« بدان که خداوند متعال در این سوره از نعمت‌های بهشت، زنان بهشتی که حورالعین باشد ذکر نکرد با این که از مهمترین نعمت‌هایی است که خداوند در نزد وصف نعمت‌های بهشت در سایر جاها ذکر می‌کند و ممکن است این گونه برداشت کرد که در میان این ابراری که آیات در شأن آنان نازل شده است زنی قرار داشته است و خداوند به حرمت او سخن از زنان بهشتی به میان نیاورده است». (طباطبائي ، 1417،ج20،ص131 ) .
5 . ارائه راه به انسان بوسيله ذكر داستان اصحاب كساء ( عليهم السلام )
خداوند متعال مي‌فرمايد: «ان هذه تذكره فمن شاء اتخذ الي ربه سبيلاً »؛ « بي¬شك اين يادآوري است پس هر كه بخواهد راهي را به سوي خدايش اتخاذ كند».

1394/12/22 @ 23:46
نظر از: طلبه میناب [عضو] 

محور دوم

مهربانی با مردم و خانواده
معیار ارزشمندی از دیدگاه حضرت زهرا سلام الله علیها ,روابط شایسته با مردم و خانواده است که فرمود.
بهترین شما کسی است که در برخورد با مردم نرم تر و مهربان تر است و ارزشمندترین مردم کسانی هستند که با همسرانشان مهربان و بخشنده اند.

گلبوته های گلستان فاطمه سلام الله علیها ص125

1394/12/22 @ 20:50
نظر از: مرکز تخصصی تفسیر شاهین شهر [عضو] 

محور اول

(آيه 28)- در اين آيه هشدار مى‏دهد كه از نيرو و قدرت خود مغرور نشوند كه اينها را همه خدا داده، و هر زمان بخواهد بسرعت بازپس مى‏گيرد.

برگزيده تفسير نمونه، ج‏5، ص: 363

1394/12/22 @ 09:31
نظر از: hosna [عضو] 

محور دوم بند1

فضیلت حضرت زهراسلام الله علیها

ابن ابی الحدید معتزلی در شرح نهج البلاغه خود می گوید:

فقال بمحضر الخاص و العام مرارا لا مرة واحدة و في مقامات‏ مختلفة لا في مقام واحد:

إنها سيدة نساء العالمين و إنها عديلة مريم بنت عمران و إنها إذا مرت في الموقف نادى مناد من جهة العرش يا أهل الموقف غضوا أبصاركم لتعبر فاطمة بنت محمد
سپس تاکید می کند که این از احادیث صحیح است:
و هذا من الأحاديث الصحيحة و ليس من الأخبار المستضعفة و إن إنكاحه عليا إياها ما كان إلا بعد أن أنكحه الله تعالى إياها في السماء بشهادة الملائكة

شرح نهج البلاغة لابن أبي الحديد ؛ ج‏9 ؛ ص193

1394/12/22 @ 09:09
نظر از: متین [عضو] 

محور پنجم
در روز سخت یار علی بود فاطمه
پیوسته در کنار علی بود فاطمه
دشمن شعار زشت به لب داشت، در عوض
زیباترین شعار علی بود فاطمه

مرحوم سيد حسن خوشراد

1394/12/22 @ 00:06
نظر از: قيدارپور [عضو] 

محور دوم بند 2

حضرت فاطمه(سلام الله علیها) می فرمایند: در خدمت مادر باش؛ زیرا بهشت زیرا قدم های مادران است.
منبع: آینه یادها، حدیث 200671

1394/12/21 @ 22:29
نظر از: پگاه پرهون [عضو] 

محور دوم بند 2

قالَتْ علیها السلام : شیعَتُنا مِنْ خِیارِ اءهْلِ الْجَنَّةِ وَكُلُّ مُحِبّینا وَ مَوالى اَوْلیائِنا وَ مُعادى اعْدائِنا وَ الْمُسْلِمُ بِقَلْبِهِ وَ لِسانِهِ لَنا.(بحارالا نوار: ج 68، ص 155، س 20، ضمن ح 11.)

شیعیان و پیروان ما، و همچنین دوستداران اولیاء ما و آنان كه دشمن دشمنان ما باشند، نیز آنهایى كه با قلب و زبان تسلیم ما هستند بهترین افراد بهشتیان خواهند بود.

1394/12/21 @ 21:38
نظر از: متین [عضو] 

محور اول
(انما نطعکم لوجه الله لا نرید منکم جزاء و لا شکورا :آنها مى گویند ما شما را تنها براى خدا اطعام مى کنیم ، نه پاداشى از شما مى خواهیم و نه تشکرى )ین برنامه منحصر به مساءله اطعام نیست که تمام اعمالشان مخلصانه و براى ذات پاک خداوند است و هیچ چشمداشتى به پاداش مردم و حتى تقدیر و تشکر آنها نیست ، و اصولا در اسلام ارزش عمل به خلوص نیت است ، و گرنه اعمالى که انگیزه هاى غیر الهى داشته باشد، خواه ریاکارانه باشد، و یا به خاطر هواى نفس ، و یا تشکر و قدردانى مردم ، یا پاداش ‍ مادى ، و هیچگونه ارزش معنوى و الهى ندارد، و حدیث مشهور پیغمبر اکرم (صلى اللّه علیه و آله و سلّم ) لا عمل الا بالنیة و انماالاعمال بالنیات اشاره به همین معنى است .
منظور از وجه الله همان ذات خدا است ، و گرنه خدا صورت جسمانى ندارد، و این همان چیزى است که در سایر آیات قرآن نیز روى آن تکیه و تاءکید شده است .

گزیده تفسیر المیزان ، ج۵ ص۳۵۳

1394/12/20 @ 22:14
نظر از: مرکز تخصصی تفسیر شاهین شهر [عضو] 

محور اول

(آيه 27)-در آيات گذشته به پيامبر صلّى اللّه عليه و آله هشدار داده شده كه تحت تأثير افراد «آثم» و «كفور» هرگز واقع نشود.
در اينجا معرفى بيشترى از آنها كرده، مى‏گويد: «آنها زندگى زود گذر دنيا را دوست دارند، در حالى كه روز سختى را در پشت سر خود رها مى‏كنند» و ناديده مى‏گيرند! (ان هؤلاء يحبون العاجلة و يذرون وراءهم يوما ثقيلا).

برگزيده تفسير نمونه، ج‏5، ص: 363

1394/12/20 @ 15:18
نظر از: قيدارپور [عضو] 

محور دوم بند1

عن ابی الحسن(علیه السلام) قال: «اِنَّ فاطمةَ (سلام الله علیها) صدیقةٌ شهیدةٌ.»
امام کاظم(علیه السلام) فرمود: «همانا فاطمه(سلام الله علیها) زنی بسیار راستگو بود که به شهادت رسید.»
منبع:اصول کافی، ج 1، ص 458

1394/12/20 @ 14:30
نظر از: متین [عضو] 

محور اول
(انا اعتدنا للکافرین سلاسلاو اغلالا وسعیرا)۴:(بدرستی ما برای کیفر کافران غل و زنجیرها و آتش سوزان مهیا کرده ایم )در اینجا به عاقبت وخیم کفران اشاره می کند و می فرماید: ما برای کافران زنجیرها وقیودی را آماده کرده ایم و نیز آتشی افروخته تدارک نموده ایم.تعبیر به ((اعتدنا)) (آماده کرده ایم ) تاءکیدى است بر مساءله حتمى بودن مجازات این گروه درست است که آماده کردن از قبل ، کار کسانى است که توانائى محدودى دارند و احتمال مى دهند به هنگام نیاز توانائى پیدا نکنند، و این معنى درباره خداوند موردى ندارد چرا که هر چه را اراده کند با فرمان ((کن )) فورا موجود مى شود، در عین حال براى بیان قطعى بودن مجازات کافران اعلام مى کند که وسائل مجازات آنها از هم اکنون آماده است !
((سلاسل )) جمع ((سلسله )) به معنى ((زنجیر)) و ((اغلال )) جمع ((غل )) به معنى حلقه اى است که بر گردن یا دستها قرار مى دهند، سپس آن را با زنجیر مى بندند.
به هر حال ذکر غل و زنجیر، و سپس شعله هاى سوزان آتش بیانگر مجازات عظیم این گروه است که در آیات دیگر قرآن نیز به آن اشاره شده ، و ((عذاب )) و ((اسارت )) در آن جمع است .
آزادى آنها در شهوات در اینجا سبب اسارت آنها در آنجا مى شود،
آتشهائى که در این دنیا بر پا کرده اند در آنجا تجسم مى یابد و دامانشان را مى گیرد.

برگزیده تفسیر نمونه ، ج۵ ،ص ۳۴۹.

1394/12/20 @ 14:07
نظر از: بهرام نژاد [عضو] 
5 stars

امام زمان(عج) در یکی از نامه هایش می فرماید: «فی ابنه رسول(ص) لی اسوه حسنه»
دختر پیامبر خدا(ص) برای من الگوی نیکویی است. (کافی ، ج6، ص48)

حضرت امام صادق «علیه السلام »:
«نحن حجج الله علی الخلق،و فاطمة حجة علینا»
ما حجت خداوند بر خلقیم و فاطمه حجت است بر ما.

1394/12/19 @ 22:34
نظر از: مرکز تخصصی تفسیر شاهین شهر [عضو] 

محور اول

پيامبر صلّى اللّه عليه و آله را از هرگونه سازش با منحرفان بر حذر داشته، مى‏گويد: «و از هيچ گنهكار يا كافرى از آنان اطاعت مكن» (و لا تطع منهم آثما او كفورا).

برگزيده تفسير نمونه، ج‏5، ص: 362

1394/12/19 @ 17:56
نظر از: متین [عضو] 

محور پنجم
این صدای ناله گویا مال زخم مادر است
این که می پیچد ، صدای آه های مادر است
آه ، ای زخم های بدخیم کمی آهسته تر
این دارد می دهد جان ، نور چشم حیدر است .

( شیرین میر آخوری طلبه پایه سوم )

1394/12/19 @ 13:25
نظر از: مرکز تخصصی تفسیر شاهین شهر [عضو] 

محور اول

در دومين دستور، پيامبر صلّى اللّه عليه و آله را از هرگونه سازش با منحرفان بر حذر داشته، مى‏گويد: «و از هيچ گنهكار يا كافرى از آنان اطاعت مكن» (و لا تطع منهم آثما او كفورا).

برگزيده تفسير نمونه، ج‏5، ص: 362

1394/12/19 @ 09:39
نظر از: hosna [عضو] 

محور دوم بند2

عمل به دستورات اهل بيت

قالَتْ عليها السلام: إ نْ کُنْتَ تَعْمَلُ بِما أمَرْناکَ وَ تَنْتَهي عَمّا زَجَرْناکَ عَنْهُ، قَأنْتَ مِنْ شيعَتِنا، وَ إ لاّ فَلا .

حضرت زهرا سلام الله علیها فرمود: اگر آنچه را که ما اهل بيت دستور داده ايم عمل کني و از آنچه نهي کرده ايم خودداري نمائي، تو از شيعيان ما هستي وگرنه، خير.

تفسير ا مام عسکري عليه السلام: ص 320.

1394/12/19 @ 08:47
نظر از: دارابي [عضو] 

محور اول

«إِنَّا نَحْنُ نَزَّلْنا عَلَيْكَ الْقُرْآنَ تَنْزِيلًا» 23
خطاب متوجه بحضرت رسول اللَّه(ص)است كه بحقيقت و درستى ما قرآن را بحكمتهاى چندى آيه بآيه و بتدريج بر تو فرود آورديم.مفسرين گويند چون در اين آيه دو ضمير ذكر شده يكى ضمير (إنّا) و ديگر ضمير (نحن).واين نحو بيان،تأكيد در كلام را ميرساند.

مخزن العرفان ،ج14 ،ص249

1394/12/18 @ 23:06
نظر از: متین [عضو] 

محور پنجم:

شكسته تر شده و دست بركمر دارد
چه پيش آمده ! آيا حسن خبر دارد؟

به گريه گفت كه زينب مواظب خود باش

عبور كردن از اين كوچه ها خطر دارد

شبيه روز برايم نرفته روشن بود

فدك گرفتن از اين قوم دردسر دارد

گرفت دست مرا مادرم… نشد…نگذاشت…

تمام شهر بفهمد حسن جگر دارد

شهود خواسته از دختر نبي خدا

اگرچه ديده سندهاي معتبر دارد

سكوت و صبر و رضاي خدا به جاي خودش

ولي اگر پدرم ذوالفقار بردارد…

كسي نبود به معمار اين محل گويد

عريض ساختن كوچه كي ضرر دارد !؟

وحید قاسمی

1394/12/18 @ 22:24
نظر از: قيدارپور [عضو] 

محور دوم بند1

عن ابی جعفر(علیه السلام)قال: «ما عُبِدَ اللهُ بشیءٍ مِنْ التحمیدِ افضلَ مِنْ تسبیحِ فاطمةَ(سلام الله علیها) و لو کانَ شیءٌ لَنَحَلَهُ رسولُ اللهِ(صلی الله علیه و آله) فاطمةَ(سسلام الله علیها).»
امام باقر(علیه السلام) فرمود: «خداوند به هیچ نوع ستایشی بالاتر از تسبیح فاطمه(سلام الله علیها) عبادت نشده است و اگر چیزی بالاتر از این بود، حتماً پیامبر اکرم(صلی الله علیه و آله) آن را به فاطمه(سلام الله علیها) می‌آموخت.»
منبع: اصول کافی، ج 2، ص 504

1394/12/18 @ 20:24
نظر از: hosna [عضو] 

محور چهارم

آیه نور

(قرأ رسول الله (صلي الله عليه وآله) هذا الآية : (في بيوت أذن الله أن ترفع ويذكر فيها اسمه) فقام إليه رجل فقال : أي بيوت هذه يا رسول الله ؟ قال : بيوت الأنبياء , فقام إليه أبوبكر فقال : يا رسول الله أهذا البيت منها ؟ -مشيرا إلي بيت علي وفاطمة عليهما السلام-قال : نعم , من أفاضلها)

(رسول خدا (ص) اين آيه را خواند : (در خانه هائي كه خدا إجازه داده است كه بالا روند وذكر او در آنها به بزرگي ياد شود) پس كسي بلند شد وسؤال كرد : كدام بيوتي هستند اينها يا رسول الله ؟ فرمودند : بيوت أنبياء , پس ابوبكر بلند شد وگفت : يا رسول الله اين خانه هم ضمن آنان است ؟ -اشاره به خانه حضرت علي وحضرت فاطمه عليهما السلام كرده بود- پيامبر (ص) فرمودند : بله , از بهترينان آن بيوت است)

الدر المنثور،سیوطی :ج6،ص203 تفسير آيه نور

1394/12/18 @ 18:09
نظر از: دارابي [عضو] 

محور اول

«إِنَّ هذا كانَ لَكُمْ جَزاءً وَكانَ سَعْيُكُمْ مَشْكُوراً»آیه 22
اگر چه يكى ازاسماء الحسنى(الشّكور)است لكن چون شكر بمعنى حقيقى كه سپاس گذارى و اظهارامتنان درقبال نعمت باشد نسبت بحق تعالى روانيست بايد حمل برمعنى مجازى نمود كه عمل شماوقتى باخلوص نيّت توأم گردد مرضى االلَّه است وچون مرضى بودن نزدحق بالاترين فضيلت ومنزلت ابراراست،اين است كه بيان مقام آنان را تااينجا بپايان ميرساند.

مخزن العرفان ،ج14 ،ص248

1394/12/18 @ 17:17
نظر از: hosna [عضو] 

محوردوم بند1

مدح وستایش امیرالمومنین علیه السلام اززبان گهربار حضرت زهرا علیها سلام

«هروقت آتش جنگ را بر افروختند، خداوند آن را خاموش کرد و هروقت که شاخ گمراهي(شاخ شیطان) نمايان شد شخصي باهيبت و ترسناک ظاهر مي شد(مانند اژدهايي ترسناک كه دهان باز مي كند)، رسول خدا (صلي الله عليه و آله و سلم) برادرش علي بن ابي طالب ((عليه السلام)) را در کام اژدها (براي مقابله با آن) افکند و او هم باز نمي گشت، مگر آنکه مشركان را به طور کامل نابود مي کرد و آتش(كفر يا خيانت) آنها را با شمشيرش خاموش مي کرد. امير المؤمنين كسي است كه در اوج استواري و ايستادگي در راه خدا ، اهل جهاد و تلاش در مسير الهي و نزديک و خويشاوند رسول خدا (صلي الله عليه و آله و سلم) و سيد و بزرگي از اولياي خداست.

بلاغات النساء،ابن طیفور، ص25؛ وکمی کاملتر در احتجاج طبرسی

1394/12/18 @ 08:06
نظر از: شهدای حرم [عضو] 

محور پنجم

گرفتی از مدینه گفتنت را

دریغ از من نمودی دیدنت را

ولی با من بگو ساعت به ساعت

چرا كردی عوض پیراهنت را

محسن عرب خالقی

1394/12/17 @ 23:58
نظر از: دارابي [عضو] 

محور اول

« مزاجها کافورا » آیه 5
وقتى انسان بتمام معنى نيكو كار گرديد خداوند قلب وى را اولا به برد و خنکی كافورى كه اشاره باطمينان نفسانى و يقين ثابتى است كه ديگر هيچ تزلزلى و شكّى در آن راه ندارد و اضطراب وى را كه در اثر عدم اطمينان نفسانى پديد گرديده به مرتبه تمكّن و ثبوت ميرساند چنانچه در شأن آنها است‏ .

مخزن العرفان ،ج14 ،ص246

1394/12/17 @ 23:04
نظر از: شهدای حرم [عضو] 

محور پنجم

اذان شهادت بگو اى بلال

كه زهرا شود مست عطر وصال

و اين گونه شد روح غربت شهيد

و زهرا به سوى خدا پركشيد

رضا اسماعیلی

1394/12/17 @ 23:02
نظر از: دارابي [عضو] 

محور اول

{مزاجها…}
آن خاصيت و اثريكه از امتزاج اخلاط اربعه سوداء صفراء بلغم خون پديد ميگردد در حيوان آن را مزاج گويند و آن اثريكه از تركيب و امتزاج عناصر پديد گردد و نباتات از آن تشكيل ميگردد آن را نيز مزاج گويند و به غلبه بعضى از عناصر بر بعضى ديگر خاصيّت نباتات و گياهان تفاوت پيدا ميكند.

مخزن العرفان ،ج14 ،ص246

1394/12/17 @ 22:47
نظر از: شهدای حرم [عضو] 

محور پنجم

پس از رحلت گل، رسول بهار

على ماند و زهرا و شبهاى تار

پدر رفت و او روزه غم گرفت

دل داغدارش، محرّم گرفت

رضا اسماعیلی

1394/12/17 @ 22:41
نظر از: دارابي [عضو] 

محور اول

{و سقاهم ربهم شرابا طهورا} 21
اين نوع سوم مشروب را به ربّ نسبت ميدهد كه پروردگار و مربّى بشر كه تربيت كننده موجودات است از شَراباً طَهُوراً آنها را سيراب ميگرداند و اين نسبت ، مزيّت فضيلت ابرار را ميرساند.

مخزن العرفان ، ج14 ،ص 245

1394/12/17 @ 22:39
نظر از: شهدای حرم [عضو] 

محور چهارم

اختلاف روایات
روز دقیق شهادت حضرت زهرا(س) بر اثر نقل‌های مختلف تاریخی و نیز روایات متفاوت از ائمه مشتبه شده است. برخی‌ آن را چهل روز بعد از رحلت پیامبر اسلام(ص)، برخی‌ هفتاد و دو روز، گروهی هفتاد و پنج روز، عده‌ای‌ نود و پنج روز، گروهی سه ماه و پاره‌ای دیگر شش ماه بعد از رحلت حضرت رسول(ص) دانسته‌اند.
ظری‌ منفرد، ص۴۲۷ - ۴۳۱

1394/12/17 @ 22:38
نظر از: دارابي [عضو] 

محور اول

{وَ سَقاهُمْ رَبُّهُمْ شَراباً طَهُورا} 21
در اين سوره سه نوع مشروب به ابراروعده داده شده كه مصداق كامل آن همان چند نفرند كه آيات(هل اتى)در باره آنان فرودآمده.(اول مزاجها كافورا)مشروبي که خاصيتش كافورى است.دوم شرابى كه (مزاجها زنجبيلا) مشروبى كه خاصيّت آن خاصيّت زنجبيلى است، سوم بالاترين و بزرگترين اكرام وانعامى كه براى نيكوكاران تهيّه شده اينكه پروردگارشان بآنها ازشرابى می آشاماند كه طاهروپاكيزه است ومطهّر وپاك كننده نيكوكاران ازهر صفت زشت واخلاق نكوهيده‏.

مخزن العرفان ،ج14 ،ص245

1394/12/17 @ 22:29
نظر از: شهدای حرم [عضو] 

محور پنجم

اى پدرت رحمةُ للعالمين
مرحمتى كن به منِ دلْ غمين

سید رضا مؤید

1394/12/17 @ 22:23
نظر از: دارابي [عضو] 

محور اول

{وَ سَقاهُمْ رَبُّهُمْ شَراباً طَهُوراً}21
از طرف سنّى و شيعه اخبار و احاديث بسيار رسيده كه على عليه السّلام ساقى حوض كوثر است كه در قيامت شيعيان خود را سيراب ميگرداند و دشمنان خود را رد ميكند .

مخزن العرفان ،ج14 ،ص245

1394/12/17 @ 22:21