3
اردیبهشت

سبک زندگی قرآنی

 

“امت اسلامی با همه‌‌ی ابعاض خود در قالب ملتها و كشورها، باید به جایگاه تمدّنیِ مطلوب قرآن دست یابد. شاخصه‌‌ی اصلی و عمومی این تمدن، بهره‌‌مندی انسانها از همه‌‌ی ظرفیتهای مادی و معنوی‌‌ای است كه خداوند برای تأمین سعادت و تعالی آنان، در عالم طبیعت و در وجود خود آنان تعبیه كرده است. آرایش ظاهری این تمدن را در حكومت مردمی، در قوانین برگرفته از قرآن، در اجتهاد و پاسخگوئی به نیازهای نوبه‌‌نوی بشر، در پرهیز از تحجر و ارتجاع و نیز بدعت و التقاط، در ایجاد رفاه و ثروت عمومی، در استقرار عدالت، در خلاص شدن از اقتصاد مبتنی بر ویژه‌‌خواری و ربا و تكاثر، در گسترش اخلاق انسانی، در دفاع از مظلومان عالم، و در تلاش و كار و ابتكار، میتوان و باید مشاهده كرد. نگاه اجتهادی و عالمانه به عرصه‌‌های گوناگون، از علوم انسانی تا نظام تعلیم و تربیت رسمی، و از اقتصاد و بانكداری تا تولید فنی و فناوری، و از رسانه‌‌های مدرن تا هنر و سینما، و تا روابط بین‌‌الملل و غیره و غیره، همه از لوازم این تمدن‌‌سازی است.”  مقام معظم رهبری؛ بیانات در اجلاس جهانی علما و بیداری اسلامی سال 1392

سبک زندگی قرآنی

یکی از دغدغه‌های اصلی مقام معظم رهبری به‌عنوان دغدغه و از اهداف اصلی جمهوری اسلامی ایران، بحث ایجاد تمدن نوین اسلامی است. فضای مجازی این روزها نقش پررنگی در سبک زندگی‌ تک‌تک افراد جامعه دارد. یکی از ارزش‌های موجود در سبک زندگی ایرانی-اسلامی، “سبک زندگی قرآنی” است. فضای مجازی باتوجه به جایگاه ویژه اش، می‌تواند نقش قابل توجهی در افزایش سهم قرآن در سبک زندگی افراد ایفا کند. قرآن و سبک زندگی که در آن آمده است را باید به گونه‌ای برای مخاطبین معرفی کنیم که با ذائقه آنان متناسب باشد. آیاتی از قرآن کریم در رابطه با استفاده صحیح از ابزار و امکانات دنیا برای ساختن و آباد کردن آخرت وجود دارد که می‌توان با استناد به آن نقش و اهمیت ابزار‌های نوینی مانند فضای مجازی را در ترویج ارزش‌های اسلامی اثبات کرد. دشمن نیز بيش از آن كه به فكر شبهه باشد، به فكر ابزار ارائه و انتقال پيام و شبهه بالاخص از طریق پایگاه ها اينترنتي (سایت ها و وبلاگ ها) است.
در فراخوان ماه رمضان امسال قصد داریم در راستای ترویج فرهنگ و سبک زندگی و اثربخشی قرآن کریم و همچنین انس هرچه بیشتر مخاطبان با کلام وحی و در دسترس پذیر نمودن آموزه های قرآن، طرح “سبک زندگی قرآنی” را با مشارکت وبلاگ های کوثربلاگ برگزار کنیم. این طرح براساس فهرست کتاب “حفظ موضوعی قرآن کریم” می باشد که ذیل صفحه قابل دانلود است.
این کتاب شامل سیصد موضوع از آیات اعتقادی، فروع دین و اخلاقی قرآن کریم می باشد که در هر صفحه آن یک موضوع و آیه مربوط به آن نوشته شده است.
علاقه مندان می توانند در ماه مبارک رمضان، موضوعات دلخواه خود را از فهرست این کتاب انتخاب کنند و با بکاربردن عنوان آن، آیه و ترجمه مربوطه، محتوای مرتبط خود را تهیه و منتشر نمایند.

لطفاً مطالب خود را با کلیدواژه “سبک زندگی قرآنی” منتشر کنید.

کتاب حفظ موضوعی قرآن کریم

دریافت کتاب حفظ موضوعی قرآن کریم


free b2evolution skin
17
اردیبهشت

طرح انس با صحیفه سجادیه

صحیفه سجادیه 

کتاب ارزشمند «صحیفه سجادیه» چکیده ای از تلاش و رنجی است که حضرت امام سجاد (ع) بر جان مبارک خویش تحمیل کرد و راه های منتهی به نور حقیقت را در مضامین بلند این کتاب و بیانات دعاگونه آن به بشریت نشان داد.

اهمیت صحیفه سجادیه از آنجاست که امام معصومی همچون حضرت سجاد(ع) با خدای خویش با این دعاها راز و نیاز و نیایش می‏ کرده است.

آشنایی با صحیفه سجادیه و امام چهارم زمانی اهمیت بیشتری پیدا خواهد کرد که متوجه باشیم بر اساس حدیث متواتر ثقلین، اهل بیت علیهم السلام همپای قرآن هستند و همواره تا قیامت در کنار قرآن خواهند بود؛

جهت مأنوس شدن با این کتاب سراسر نور و نهایتاً رشد فضایل اخلاقی، طرح “انس با صحیفه سجادیه” برگزار می شود

انس با صحیفه سجادیه

نحوه شرکت در طرح:

در ماه مبارک رمضان با مطالعه و بهره از دعاهای پرفیض و برکت صحیفه سجادیه، پیام ها و نکات تربیتی و اخلاقی آن را به همراه فراز مرتبط از دعا در قالب حداقل 10 پست در وبلاگ خود منتشر نمائید.

حتماً کلیدواژه صحیفه سجادیه را در زمان ارسال مطلب، تعریف کنید.

 

مشاهده مطالب نمونه:

هیچ کس حتی خدا

شکرگزاران واقعی

 


free b2evolution skin
26
اردیبهشت

فراخوان همنوا با ابوحمزه

  دعای ابوحمزه‌ی ثمالی..، پر است از معارف اسلامی درباره‌ی توحید، درباره‌ی نبوت، درباره‌ی حقوق، درباره‌ی وضع جامعه، درباره‌ی اخلاق، درباره‌ی حکومت و درباره‌ی همه‌ی مسائلی که انسان احتیاج دارد از اسلام بداند. در این دعاها، برای ما مطالبی هست که به زبان دعا، معارف بیان شده است و ائمه‌ی ما علیهم‌السّلام، در دوران حاکمیت طواغیت، توانسته‌اند این معارف را از این راه به مردم برسانند. این هم یک دیدگاه دیگر در باب دعاست.      خطبه‌های نماز جمعه ۷/اسفند/۱۳۷۲

 همنوا با ابوحمزه

در آستانه ماه مبارک رمضان و ضیافت الهی ،اولین پویش تولید محتوا با هدف باز آفرینی محتوای دینی در فضای مجازی برگزار می گردد.

همنـــــــوا با ابو حمـــــــزه

 

نحوه مشارکت :

یک یا چند فراز کوتاه از دعای ابوحمزه را انتخاب نمایید و هر فراز را با نگاه بازآفرینی با کلیدواژه همنوا با ابوحمزه در قالب یک پست وبلاگی منتشر نمایید.

قالب آثار :

   کوتاه نوشت ،داستانک،دل نوشته،عکس ،شعر

فرصت مشارکت :

    اول تا پایان ماه مبارک رمضان


free b2evolution skin
5
خرداد

طرح راه امین - سی شب، سی آیه

ماه رمضان فرصت خوبى براى خودسازى است. ما همان ماده‌ى خام هستيم كه اگر روى خودمان كار كرديم و توانستيم اين ماده‌ى خام را به شكلهاى برتر تبديل كنيم، آن كار لازم در زندگى را انجام داده‌ايم. هدف حيات همين است. واى به حال كسانى كه روى خودشان از لحاظ علم و عمل كارى نكنند و همان‌طور كه وارد دنيا شدند، به اضافه‌ى پوسيدگيها و ضايعات و خرابيها و فسادها كه در طول زندگى براى انسان پيش مى‌آيد، از اين دنيا بروند. مؤمن بايد به‌طور دائم روى خودش كار كند؛ به‌طور دائم. نه اين‌كه خيال كنيد «به‌طور دائم» زيادى است يا نمى‌شود؛ نه. هم مى‌شود، هم زيادى نيست. اگر كسى مراقب خود باشد؛ مواظب باشد كارهاى ممنوع و كارهايى را كه خلاف است انجام ندهد و راه خدا را با جديت بپيمايد، موفق مى‌شود. مقام معظم رهبری

فراخوان «راه امین»

 شیوه مشارکت

کاربران محترم جهت شرکت در این فراخوان کافیست هر روز ترجمه و یا تفسیر یک آیه را بررسی نموده و مصداق عمل به آن آیه را هم در قالب پست در وبلاگ های خود و هم در بخش نظرات این فراخوان منتشر نمایند.

ادامه »


free b2evolution skin
1
تیر

مسابقه کتابخوانی "شب های بیقراری" ویژه شب های قدر

ما باید امیدوار باشیم، دعا کنیم و بکوشیم از این شبها[ی لیالی قدر] برای عروج معنوی خود استفاده کنیم؛

چون نماز معراج و وسیله‌ی عروج مؤمن است. دعا هم معراج مؤمن است، شب قدر هم معراج مؤمن است. (1)

شب قدر، فرصتی برای مغفرت و عذرخواهی است. از خدای متعال عذرخواهی کنید. حال که خدای متعال به من و شما میدان داده است که به سوی او برگردیم، طلب مغفرت کنیم و از او معذرت بخواهیم، این کار را بکنیم، والّا روزی خواهد آمد که خدای متعال به مجرمین بفرماید: «لایؤذن لهم فیعتذرون»(2)

شبهای قدر را قدر بدانید و برای مسائل کشور، مسائل خودتان، مسائل مسلمین و مسائل کشورهای اسلامی دعا کنید.(3) مقام معظم رهبری

ادامه »


free b2evolution skin