2
اردیبهشت

نمونه باشیم

وقتی مسأله فرهنگ مطرح می شود، حوزه های علمیه به عنوان یکی از مراکز تأثیر گذار فرهنگی جایگاه ویژه ای می یابد.

از جمله مصادیق بارز فرهنگی که به جهت اهمیت آن جایگاه فردی، خانوادگی و اجتماعی دارد، همسرداری و روابط زوجین است که به جهت بروز مظاهر جدید در حوزه اجتماعیات هر روز ابعاد جدیدی می یابد و مباحث نوی در این حوزه طرح می شود.


 

طرح گفتگو در صفحه “نمونه باشیم”


* نظر شما درباره “همسر نمونه” چیست؟


* انتظارات شما از همسرتان چیست؟


* امروزه علت اصلی اختلاف زوجین را چه چیزی می دانید؟


* علت طلاق عاطفی در جامعه چیست؟


* عمل به توصیه های اسلام در باب حقوق زوجین چقدر می تواند راهگشا باشد؟



 

با بیان نظر خود در بحث ما مشارکت کنید.



free b2evolution skin
نظر از: کوثر نور [عضو]

سلام مجدد

به علت طولانی شدن جواب سوال 1و 3 بقیه سوال ها را در اینجا پاسخگو هستم

انتظار من از همسرم این است که :
عشق اولیه ازدواجمان را که شیرین ترین های زندگیم بود را اسیر عادات روزمره و در گیریهای شغلی خودش نکند.

علت طلاق عاطفی بین همسران
به نظر من علاوه بر آنچه در نظرات بیان شده اگر زوجین جذابیت جنسی واقعی را در اعتماد به نفس و محبت و هوش و عشق ببینند و این بخشهای زیبا را به هم نشان دهند در چنین شرایطی، منحصر به فرد برای همدیگر خواهند بود و قادر نخواهند بود در مقابل همدیگر مقاومت کنند!!!

عمل به توصیه های اسلام در زمینه رعایت حقوق زوجین
اسلام به عنوان دینی کامل و برگرفته از فطرت بشری به تمامی زوایای زندگی انسانها توجه نموده است بدون شک رعایت این حقوق و دانستن مهارت ها می تواند خوشبختی و سعادت زوجین را به همراه داشته باشد.

1393/04/15 @ 14:40
نظر از: کوثر نور [عضو]

با سلام خدمت همه صاحب نظران محترم
امروزه بسیاری از اختلافات خانوادگی، به خاطر عدم شناخت و درک صحیح صفات و روحیات افراد از یکدیگر است و لذا با شناخت همسر و تطبیق پیدا کردن با روحیات او بسیاری از زمینه های اختلاف در زندگی از بین میرود . مثلا در صورت درون گرا یا برون گرا بودن زن یا مرد به برخوردی متناسب با آن نیاز است.

برای همسر نمونه بودن خصوصیات همسران را به دو دسته صفات ایجابی و سلبی تقسیم می کنیم :
صفات ایجابی همسر:
1-دیانت 2-حسن خلق 3-عقل و اندیشه 4- شجاعت 5- عاشق پیشگی و گرم مزاجی 6- دانش و فهم پیشگی 7- اصلت و تربیت خانوادگی 8-سید و سیده بودن البته این یکی از مرجحات است. 9- سلامت و تعادل جسمانی

صفات سلبی همسر
فیض کاشانی در کتاب محجه البیضا
به تعدادی از صفات سلبی مرد و زن پرداخته است .
صفات سلبی زنان

1-زنى كه زياد مى نالد2- زنى كه به مرد ديگرى تمايل پيدا مى كند3- زنى كه به هر چيزى خيره مى شود آن را مى خواهد4- زنى كه زياد آرايش مى كند5- و زنى كه به ديگران دهن كجى مى كند و پرحرف است .
6- زنى است كه زياد ناله و شكوه دارد و هر ساعت سرش را مى بندد بنابراين در ازدواج با زنى كه زياد مريض شود و يا خود را به مريضى بزند خيرى نيست .
7- زنى كه هر ساعت بى دليل طلاق مى خواهد8-زنى كه به ديگران فخر فروشى و به وسايل دنيايى افتخار مى كند9-زن فاسقى كه دوست و رفيق براى خود دارد10- و ناشزه زنى است كه در رفتار و گفتار نسبت به همسرش برترى مى جويد.11-؛ زنى كه زياد منت مى گذارد.

على (ع ) مى فرمود: (( بدترين خصلتهاى مرد، بهترين خصلتهاى زنان است و آنها عبارتند از: بخل ، كبر و ترس ، زيرا زن اگر بخيل باشد مال خود و همسرش را نگاه مى دارد و اگر متكبر باشد، حاضر نمى شود با كسى سخن نرم و شائبه دار بزند و اگر ترسو باشد از همه چيز بيمناك بوده و از خانه اش بيرون نمى رود و از رفتن به جايى كه در معرض تهمت باشد به خاطر ترس از شوهرش پرهيز مى كند.))

صفات سلبی مردان

1- بی احساس 2- شارب الخمر و معتاد 3- مردی که دارای همسر دیگری است و شما را بازیچه خود می خواهد قرار دهد 4- خسیس و ترسو 5- بی هنر و تنبل و بی تخصص 5پ انگیزه ازدواجش بیشتر جسمانی و مادی است 7- بی تقوی و غیر متدین8- مردی که نمی توند متعلق به شما باشد

1393/04/15 @ 13:40
نظر از: سکینه کدخدانجف آبادی [عضو]
سکینه کدخدانجف آبادی

پيامبر اكرم صلي الله عليه و آله از حضرت اميرالمؤمنين، علي عليه السلام درباره حضرت فاطمه زهرا عليها السلام پرسيدند، حضرت پاسخ دادند:

«نعم العون علي طاعة الله; [فاطمه عليها السلام] خوب ياوري در راه اطاعت و بندگي خداست .»

علاوه بر موارد مذکور در نظرات دوستان عزیز ،به نظر من زن ومرد اگر از روحیات هم آشنایی داشته باشند واز نظر روانشناسی زن روحیات مرد ومرد روحیات زن را بشناسد که البته در روایات وسیره معصومین “علیهم السلام “نکات زیادوقابل تاملی در خصوص چگونگی ارتباط با همسر بیان شده است که اگر این موارد سرلوحه زندگی زناشویی قرار بگیرد هیچ خانه وخانواده ای دچار تزلزل وبحران نخواهد شد .

1393/03/03 @ 09:49
نظر از: میرجلیلی [بازدید کننده]
میرجلیلی

1-نظر شما درباره “همسر نمونه” چیست؟ نظر بنده حقیر در مورد این سوال همسر نمونه در زندگی مشترک زمانی این عنوان چه برای مرد و چه برای زن محقق می شود که همسر دارای یک سری ویژگی ها و اخلاق های شایسته داشته باشند از جمله عوامل خوشبختی مرد و زن همسر صالح و شایسته است.
1)اولین عنصری که برای توفیق در یک زندگی مشترک برای زن و مرد لازم است ایمان و تقواست.زیرا مرد مؤمن به خدا و قیامت، هرگز در پی کارهای خلاف قانون و شرع و هوسبازی که بنیان خانواده را ویران کرده و جز تباهی و سیه روزی حاصل دیگری ندارد، نخواهد بود.همانطور که در روایات داریم «اذا جائکم من ترضون خلقه و دینه فتزّوجوه …»؛ هرگاه شخص دین مدار و خوش خلقی برای خواستگاری نزد شما آمد با او موافقت کنید.(1) ـ وسائل الشیعه، ج14، ابواب مقدمات نکاح، باب 28.
2)خوش خلقی. نرم خویی و خوش رویی از بهترین و برجسته ترین صفاتی است که برای هر انسان طالب موفقیت بایسته و ضروری است. شخص تندخو، نه تنها در تأمین یک زندگی سالم و آرام برای خود و خانواده اش ناکام است، بلکه در محیط اجتماع نیز رشد و توفیق شایسته ای نخواهد یافت.همانطور که در روایت امام رضا (ع) در پاسخ نامه ای چنین می فرمایند:حسین بن بشّار واسطی می گوید: «کتبت الی ابی الحسن الرّضا علیه السلام: إنّ لی قرابة قد خطب إلیّ و فی خلقه سوء، قال: لا تزّوجه ان کان سیّی ء الخلق». در نامه ای به حضرت رضا علیه السلام نوشتم یکی از بستگانم به خواستگاری نزد من آمده ولی شخص بداخلاق و درشت خویی است. حضرت در پاسخ فرمود: اگر این چنین است با او وصلت مکن.(2) ـ وسائل الشیعه، ج14، ابواب مقدمات نکاح، ب30، ح1، ص54.
3)امانت داری.مرد وقتی امین باشد همسر خود را امانت خدا و مردم دانسته و در مراقبت و رسیدگی به نیازها و خواسته های مشروع او کوتاهی نمی کند و از آزاردهی و ستم به او خودداری می ورزد. به همین سان زنی که امانت دار باشد اولاً فرزندان خود را ودیعه الهی دانسته و در تربیت و حفاظت از آنان از هیچ کوششی دریغ نخواهد کرد. گذشته از اینکه خود را امین همسر در حفظ اموال او دانسته و در پاسداری و نگهداری از آن تلاش می کند.در حدیثی رسول اکرم صلی اللّه علیه و آله فرمودند: «إذا أتاکم من ترضون دینه و امانته فزوژجوه فان لم تفعلوا تکن فتنة فی الارض و فساد کبیر»؛ هرگاه کسی که دیانت و امانت او مورد پسند شماست برای خواستگاری نزد شما بیاید او را بپذیرید و اگر چنین نکنید در زمین فتنه و فساد بزرگ رخ خواهد داد.(3)مستدرک الوسائل، چاپ قدیم، ج2، ص537، ابواب مقدمات نکاح، باب24، ح1. و نیز همان حضرت فرمودند: «ما افاد رجل بعد الایمان خیرا من امرأة ذات دین و جمال تسرّه اذا نظر إلیها و تطیعه إذا أمرها و تحفظه فی نفسها و ماله اذا اغاب عنها»؛ پس از نعمت ایمان هیچ خیری برای مرد بالاتر از این ارزانی نشده است که دارای زنی دین باور و زیباروی باشد که هرگاه به او بنگرد به سرور آید و دستور او را اطاعت کرده و در غیبتش نسبت به خود و مال او از حریم او پاسداری کند.(4)همان، ص544، ب8، ح5.
4) تلاش و کار. قرآن کریم وصول به نعمتهای بزرگ الهی و حیات جاودان آخرت را منوط به عمل صالح و سعی شایسته دانسته است و درسوره نجم، آیه 39 ـ 40.فرموده است: «و ان لیس للانسان الاّ ما سعی و انّ سعیه سوف یری»؛ انسان جز سعی و تلاش بهره ای ندارد و به زودی به نتیجه کار خود خواهد رسید
5) آراستگی ظاهر. از مسایلی که برای هر مؤمنی پسندیده است زیبایی و رعایت آرایش ظاهر است.خداوند متعال مبدأ زیبایی است و جهان را نیز زیبا پدید آورده است. از این دیدگاه و در اصل آفرینش همه چیز زیباست و زشتی در آن راه ندارد ولی آن گاه که انواع، اقسام، و افراد موجودات با یکدیگر مقایسه و سنجیده می شوند، برخی از برخی دیگر زیباتر و نیکوتر جلوه می کنند.زیبایی صورت و اندام خوش و ظاهر آراسته و مناسب، به تحکیم پیوندهای اجتماعی کمک می کند و الفت به وجود می آورد. عن ابی بصیر قال: قال امیرالمؤمنین علیه السلام: «ان اللّه جمیل یحب الجمال، و یحب أن یری اثر نعمه علی عبده». ابی بصیر می گوید: علی علیه السلام فرمودند: خداوند زیباست و زیبایی را دوست دارد و می خواهد اثر نعمتهای خود را بر بنده اش ببیند.(5) وسائل الشیعه، ج3، ابواب الاحکام الملابس، باب 1،ح2.

ناگفته نماندآنچه ذکر شد می تواند مهمترین نقاط مشترک بین زن و مرد در همسر نمونه بودن و گزینش آن باشد و البته نباید از نقش دانش، عقل، ادب اجتماعی و مشورت و تحقیق نیز در شمار مهمترینها غفلت کرد که پرداختن به هر یک از آنها و نیز صفات ویژه هر یک از زن و مرد مجالی وسیع تر می طلبد.

2-و اما در مورد سوال دوم انتظار بنده از همسرم این است که درک متقابل داشته باشد و به همان اندازه که محبت می خواهد به من نیز محبت کند .
3-به نظر من علت اصلی اختلاف زوجین عدم گذشت می باشد زیرا اکثر زوجها خواسته های بلند دارند و توقعهای زیاد لذا به دلیل عدم گذشت و انتظارهای بیجا اختلافها روز به روز بیشتر می شود.
4-به نظر من علت طلاق عاطفی در جامعه عدم اطلاع از روابط صحیح زناشویی است و ناکامی های جنسی می باشد .
5- به نظر من عمل به توصیه های اسلام بسیار در زندگی تاثیر گزار و راهگشا می باشدو طبق تجربه من اغلب مشکلات زوجین با توجه به توصیه های اسلامی حل و فصل خواهد شد.انشالله

1393/02/08 @ 21:45
نظر از: باران [عضو] 

به نظر من همسر نمونه کسی است که آگاهی کامل از روحیات و نیازهای طرف مقابل خود داشته یا به دست آورد. زن و مرد قبل از ازدواج باید باید یک سری مطالعات در خصوص شرایط روحی و روانی و حتی جسمانی و نیازهای جنس مخالف خود داشته باشند تا بتوانند بعد از ازدواج با این اختلاف سلایق و نیازها راحت کنار آیند. مردها باید بدانند که زنها جزئی نگرند و زنها باید بدانند که مردها کلی نگرند.
توقع من از همسرم این است که به احساسات من احترام بگذارد و نیازهای عاطفی ام را برطرف نماید.
برطرف شدن نیازهای عاطفی زنان همانقدر اهمیت دارد که نیازهای غریزی مردان اهمیت دارد.

1393/02/07 @ 14:04
نظر از: طلبه گمنام [بازدید کننده]
طلبه گمنام

همسر نمونه کسی است که بداند همسر بودن یعنی چه ؟ چه وظایفی داره و در مقابل زن و فرزند خود چه مسئولیتی را بر عهده دارد .انتظار من از همسرم اینست که در تمامی سختی ها و مشکلات همدوش و همدل من باشد .علت اصلی اختلاف زوجین به نظر من بخاطر چشم و هم چشمی ها می باشد و عدم درک متقابل می باشد و استقلال افراطی زنان است .علت اصلی طلاق عاطفی به خاطر درهم شدن روابط و اعتماد بیش از حد و کاذب طرفین می باشد . صد در صد تضمین شده می باشد

1393/02/06 @ 11:52
نظر از: فدک [عضو] 

همسر نمونه کسی هست که طبق دستورات اسلام عمل کند و نیاز های همسرش را تا حد نیاز بر آورده کند . و هر آنچه را که باعث رنجش خاطر همسرش می شود از زندگی اش بیرون کند . از او توقعات بیهوده نداشته باشد ،از آزادی نسبی بر خوردار باشد ، محدودیتی برای رفت و آمد با خانواده و ارحامش نداشته باشد ، به مناسبتهای مختلف از او تقدیر کند نه اینکه فقط مثلا چون روز زن است و این موضوع در جامعه مطرح است از او تقدیر نماید . همگی این مسائل زمانی محقق شود که مرد خود از آرامش روحی و روانی کامل بر خوردار باشد و این آرامش را به همسر خود انتقال داده تا همسر نیز این آرامش را به کانون گرم خانواده اش انتقال دهد .

1393/02/03 @ 12:35
نظر از: مدیریت استان سیستان و بلوچستان [بازدید کننده]
مدیریت استان سیستان و بلوچستان

بنظر من همسر نمونه کسی هست که ایمان ، اخلاق، نان حلال به خانه بیاورد و بتواند نیازهای معنوی و روحی و درکنار آن مادی همسرش را برآورده سازد. علت اصلی اختلاف زوجین بنظر من عدم درک متقابل و اینکه سطح توقعات بالاست و در مواردی هیچ یک از زن و مرد کوتاه نمی ایند. دختر و پسر در ابتدا از روی احساسات تصمیم میگیرند و فک میکنند خوشبخت ترین زوج دنیا هستند اما چند صبایی که می گذرد یهو میگن ای دل غافل خودم با دستای خودم زدم زندگیمو خراب کردم. چرا اینطوریه؟ چون اون تصویری که برای خودشون تو ذهنشون ساخته بودند خلاف واقعیت می بینند. اگر زوجین به توصیه های اسلام عمل کنند و آنها رو سرلوحه زندگی خودشون قرار بدن.و توقعات خودشون رو مطابق با واقعیت بسازند. مطمئنا بسیاری از مشکلات امروزه رفع خواهد شد و آمار طلاق پایین میاد. باتشکر

1393/02/03 @ 08:25


فرم در حال بارگذاری ...